See on omamoodi imetabane, kuidas lihtsa manipulatiivse võttega saab keerata loo pea peale. Komistasin ühe teksti-pildimaterjali otsa, mis tasub lahti rääkimist. Selle näitel saab rääkida nii propagandistlikust manipuleerimisest konkreetse poliitilise eesmärgi saavutamiseks kui ka infohügieenist laiemalt.
Antud juhul räägib ülevaade sellest, kuidas Euroopa Liit
üldiselt ja Balti riigid eraldi võetuna on üritanud Valgevenet mõjutada.
Mõjutada läbi sanktsioonide, keelamiste ja karistamiste.
Peamine retooriline võte, millega kogu tekst vajalikku
võtmesse asetatakse, on korduv sõnastus „sekkumine Valgevene siseasjadesse“.
Seda öldakse nii ametlikus-külmas toonis „tegu on ebasõbraliku sekkumisega“ kui
ka kurjemalt: „neile anti korraldus „võta!“ ja siis nad vääksatasidki aia alt“
("Им дали команду "Фас!", они и вякнули из-под забора.)
Vahetu eesmärk on esiteks luua lugejas mulje, et Valgevene
on ebaõiglaselt karistatav. Ebaõiglaselt seetõttu, et süüst ju ei räägita.
Sellest süüst, mille tõttu sanktsioonid üleüldse kehtestati. Teiseks aga
mõistagi see, et teine pool – antud juhul B3 / EL – on ebaõiglane, sekkuv ja
üleüldse kuri. See mõttevääne ongi nüüd sisendiks järgnevale.
Väitest seletuseni on pikk tee
Kui me jätame siin isegi kõrvale poliitilise konteksti ja
konkreetse juhtumi, siis laias laastus on taoline käsitlus üsna levinud meedias.
Järgnevad näited skaalal, mille ühes otsas on kollane ja teises kvaliteet-meedia:
- - Kollase meedia tasand: „A andis B’le peksa“ (esitatakse
kõmuline väide ilma seletuseta)
- - Nö tavapärane tasand : „ A andis B’le peksa,
kuna too provotseeris“ (esitatakse sama väide, aga ka esimene küsimus „miks see
sündmus aset leidis“)
- - Hea ajakirjanduse tasand: „A ründas B’d, kuna B tema
meelest provotseeris. Kuid provotseerimise taust on selline“ (esitatakse ka
teine „miks“ küsimus)
- - Kvaliteetmeedia tasand: „Kõmu tekitanud peksmisjuhtumi
taga oli nii A kui B erinevad arusaamad, kuid mõlema motiivid ja eesmärgid on
sellised“ (esitatakse ka kolmas „miks?“)
Antud tekst jääb siis sellele kõige madalamale kollasele
tasemele. Esitatakse väide, mida serveeritakse emotsionaalselt suunavas võtmes.
„Euroopa / Balti riigid teevad Valgevenele liiga“.
Üldine infohügieen
Meie kõigiga üritatakse pidevalt manipuleerida. Seda teevad
nii pesupulbri reklaamijad „see pesuvahend on efektiivsem / odavam /
populaarsem“ kui ka poliitiliste parteide esindajad „meie konkurendid kasutavad
keelatud võtteid!“
Meid kõiki toidetakse lugudega. Järjest lühemate ja
lihtsamate lugudega, kahandades selle tihti pealkirja ja/või pildini välja.
Selles kõiges pole otse midagi halba, turundajad üritavad turundada. Teha seda
moel, mis parasjagu toimib, kasutades võimalikult lihtsaid võtteid.
Mida me saame enda kaitseks ette võtta? Lihtsalt teha
selgeks üks lihtne reegel. Kui mingis sõnumis/tekstis/pildis on kirjas ainult üks
väide (eriti veel kui seda on kirjeldatud emotsionaalselt laetud sõnu kasutades),
siis on tegu suunamiskatsega, mitte informeerimisega.
No comments:
Post a Comment