Ukraina
autokefaalse kiriku väljakuuutamine ja sellele Konstantinoopoli tunnustuse
saamine on mingis mõttes võrreldav uue riigi väljakuuutamisega.
Väljakuulutamise aktist endast olulisemaks osutub tunnustamine – kas ja kuivõrd
seda uut riiklikku moodustist tunnustavad ülejäänud samasugused tegijad
rahvusvahelisel areenil.
Olles
öelnud seda, tuleb kohe möönda kahte suurt, ehkki mitte põhimõttelist
erinevust.
Esiteks
ei kuulutatud välja mingit uut kirikut. Kiievi ja Konstantinoopoli mätta otsast
vaadatuna on tegemist lihtsalt ajaloolise õigluse taastamisega. Selle loogika
kohaselt pole Ukraina kunagi saanudki olla Moskva patriarhaadi alluvuses, sest
isegi Moskva patriarhaadi enda asutamine u 500 aastat tagasi on pehmelt öeldes
kahtlase väärtusega.
Teiseks
pole tegu iseseisva üksuse loomisega. Taaskord Kiievi mätta otsast vaadatuna
lihtsalt nö nullitakse olukord, kus Kiievi õigeusu kirik allub õiguspäraselt
Konstantinoopolile, mitte Moskvale.
Moskva
mätta otsast vaadates aga on pilt mõistagi risti vastupidine. Ainukene õige ja
õiguspärane kirik kaasaegse Ukraina territooriumil saab olla Moskva õigeusu
kirik. Kõik muu on, kasutades Venemaa lemmik-argumenti, ajaloo
ümberkirjutamine.
Kuna
Venemaa riiklik/imperiaalne vägevus on selle eest võitlejate jaoks
paarisrakendis õigeusklikkusega (самодержавие
и православие), siis on löök viimase pihta nende jaoks ka hoop esimese
pihta. Ehk siis vene impeeriumi meelsete inimeste jaoks nn Ukraina kirikutüli
lihtsalt järjekordne katse nõrgestada emakest Venemaad.
Aga
lõpetuseks tuleme tagasi selle tunnustamise-küsimuse juurde. Ukraina
autokefaalse kiriku väljakuulutamise katseid on tehtud mitmeid kordi,
märkimisväärseim umbes 100 aastat tagasi, Vene impeeriumi lagunemise aegadel.
Ka toona üritati asjale saada tunnustust ja korduvalt, kuid lugu hääbus
suuresti poliitilise reaalsuse muutumise taha – Punaarmee võttis Kiievi ära ja
Ukraina kuulutati NSVL koosseisus olevaks. Mõnda aega mängis punavõim kokku
ukraina kirikuga, kasutades seda ära veel mõjuvõimsa Moskva kiriku vastu, kuid
lõpuks kuulutati see eksperiment lõppenuks. Ka praegu leidub Moskvas neid, kes
tahaks Kiievi ära võtta ja kogu sealse riikliku ja kirikliku iseseisvuse
eksperimendi ära lõpetada. Küsimus ongi nüüd suuresti selles, et kas, kes ja
kuivõrd seda tunnustab.
---
Kõigest sellest sai räägitud TV3 Seitsmestele uudistele, saatelõiku saab näha siit. Miks nad aga mind kui "kirikuajaloolane" esitlesid, pole õrna aimugi :)
No comments:
Post a Comment