Ehkki endiste Nõukogude Liidu liikmes-vabariikide määratlemine läbi „post-soviet“ prisma on valuline ja vaieldav, tuleb seekordset mõttepaberit alustada tõdemusega: Moldova on post-sovietlikus ruumis ainuke riik, mille elanikkonnas on märkimisväärselt levinud soov olla mingi kolmanda1 riigi osa. Kuna selles identiteetide heitluses püüab endise nö emamaa rolli ära kasutada Venemaa, siis vaatlemegi seda, kuidas ja keda Moskva on suutnud aktiveerida.
Raamina sellele sisemisele heitlusele tuleb meeles pidada, et mäng ei käi kaugeltki ja mitte ainult Moldova elanike mõistuste ja südamete nimel. Tegemist on osaga Venemaa praeguse juhtkonna soovist kinnistada endale vähemalt regionaalse suurriigi roll, ambitsioonidega olla keskne osaline globaalses võimusüsteemis.
Kontrollitav kaos kui
geopoliitiline tööriist
Kõige laiemas plaanis tuleb tõdeda,
et Moskvas käibiva geopoliitilise mõtlemise kohaselt peab nö
südamaa enda ümber omama satelliitide või puhverriikide vööndit.
Selle taga pole mitte ainult sõjalis-pragmaatiline kaalutlus, vaid
intuitiivselt jagatud arusaam, et „õukond teeb kuninga“ ehk et
ilma saatjasriikideta ei saa mõjuda tõsiseltvõetava keskusena.
Soov (re-)defineerida maailma kui multipolaarset süsteemi ja
Venemaad kui ühte poolust on olnud leitmotiiv enamikus Venemaa
kaasaegsetes riiklikes tekstides.
Selle loogika kohaselt pole niivõrd
oluline nende saatjasriikide lojaalsuse allikas ja määr, kuivõrd
nominaalne kuuluvus ühte või teise laagrisse. Olgu tegu siis
kultuurilise, majandusliku või lihtsalt julgeolekuliselt määratletud
olukorraga, nii ehk naa kehtib puhtakujuline null-summa
mängureeglistik. Selle kohaselt ei saa ükski nö limitroof-riik
endale lubada „blokivälist“ staatust ning ühe nö bloki võit
uue liikme näol on teise kaotus.
Seetõttu võtabki Moskva gepoliitiline
koolkond ja selle mõttemudeli alusel toimiv riik niivõrd valulikult
ka kõige pehmemaid ühistegevuslikke vorme oma lähinaabruses. Ei
saa eksisteerida isegi nö ühisnaabrust, eksisteerivad vaid mõisted
„meie“ vs „nemad“.
Taolises sügavalt julgeolekustatud
mõttemaailmas on nn kontrollitud kaos mitte lihtsalt lubatud, vaid
olemuslikult sobilik vahend olukorra kontrollimiseks. Hoides hõõgumas
vanu vastuolusid ning külvates neid vajaduse korral juurde saab
pakkuda ennast kui mitte arbiitri, siis vähemalt politseiniku rolli.
Olgu siinkohal rõhutatud, et selles mõttekäigus pole midagi ainult
Venemaale omast ega ammugi ei ürita selle kirjatüki autor anda
hinnanguid „hea“ ja „halb“ skaalal.
Moldova vs Rumeenia
Peamine identiteedi-veelahe (ja seeläbi
potentsiaalne konfliktiallikas) on valik, kas olla moldovlane või
rumeenlane. Selleteemaline segadus algab juba riigi
alusdokumentidest, kus ühelt poolt Iseseisvusdeklaratsioonis
räägitakse rumeenia keelest kui riigikeelest2
ja teisalt Põhiseaduses3
on selleks moldova keel4.
Sama dilemma peegeldub ka riigi
peamiste sümbolite kujunemisloos. Algselt hümniks valitud
„Eșteaptă-te, române!“ (tõlkes „Ärgake rumeenlased“)
vahetati hiljem neutraalsema alatooniga „Limba noastră“ (tõlkes
„Meie keel“) vastu. Analoogsed muudatused on toimunud ka riigi
lipuga, rääkimata riigijuhtide poliitilise retoorika kõikumisest
kahe suuna vahel.
Kõige üldistatumalt võib Moldova
sisemise veelahkme defineerida kui „unionistide“ ja
„moldovanistide“ vastuseisu. Kui esimesed soovivad liituda
Rumeeniaga, siis teised soovivad säilitada/luua omariiklikku
identiteeti.
Jättes hetkel kõrvale ühe ja teise
poole retoorilised võtted, on oluline keskenduda asja lihtsale, kuid
seda määravamale olemusele. Kui eksisteerib mingi poliitiline soov
muuta status quo’d (milleks on antud juhul Moldova
omariiklus) siis leidub alati ka vastasmärgiline soov. Ning seda
vastasmärgilist energiat on võimalik instrumentaliseerida, millega
Moskva ka enam-vähem edukalt tegeleb.
Vastandumise aabits
Venemaa lihtsaim ja seeläbi toimivaim
võte on mängida vastandumisele, sotsiaalpsühholoogilises keeles
negatiivsele identiteedile. Kui positiivse identiteedi loomisele (me
oleme see-ja-see) on vaja kulutada aega ja ressurssi, siis negatiivne
identiteet (me ei ole see-ja-see) on tunduvalt hõlpsam.
Negatiivsed konstruktsioonid/emotsioonid on intensiivsemad, lihtsamini arusaadavad ja hõlpsamini kapitaliseeritavad. Muuseas, ka positiivse identiteedi loomiseks on hõlpsaim kasutada negatiivseid emotsioone (Suure Kannatuse narratiivi kasutamise näide Venemaa enda riikluse loo kujundamisel).
Negatiivsed konstruktsioonid/emotsioonid on intensiivsemad, lihtsamini arusaadavad ja hõlpsamini kapitaliseeritavad. Muuseas, ka positiivse identiteedi loomiseks on hõlpsaim kasutada negatiivseid emotsioone (Suure Kannatuse narratiivi kasutamise näide Venemaa enda riikluse loo kujundamisel).
Moldova puhul jagub neid vastasseise
sellisel hulgal, et nende põhjal võiks terve poliitilise
vastandumise õppematerjali koostada.
Kõige enam tuntud näide
Transdniestria/Pridnestrovje on põhjalikult ja korduvalt lahti
kirjutatud teema, nii et sellel eraldi ja pikemalt peatuda pole
vajadust. Tasub vaid eelpoolkirjutatu valguses üle korrata
identiteediloome momenti. Vene-ukraina-moldova sega-asustusega
piirkonnale ühiseks nimetajaks valitud anti-rumeenia mudel toimis
lihtsalt suurepäraselt. Suur osa piirkonna elanikest ja eriti
arvamusliidritest räägib täiesti siiralt (ja tuginedes
ajalooliselt pädevaltkõlavatele näidetele), et Moldovast
lahkulöömise tõukejõuks oli vägivaldse rumeniseerimise oht, et
vastasel juhul oleks nad pidanud loobuma omakeelsest haridusest jms
ning alluma Bukaresti diktaadile.
Venemaa omalt poolt suutis pakkuda
lihtsa ja toimiva negatiivse identiteedi ja sellele lisaks ka piisava
sõjalise ja majandusliku toetuse, millest piisas kehvas seisus
Moldovale vastuhakkamiseks, kuid mitte täieliseks iseseisvuseks.
Bessaraabia / 1918-2018
Bessaraabia alade ühendamine
Rumeeniaga toimus aastal 1918 ning läheneva aastapäeva valguses on
hakatud tegema ka vastavaid arvamusuuringuid. Rumeenias pooldab kahe
riigi ühendamist selleks aastapäevaks ligi 70%5,
peamiseks argumendiks on kunagise Suur-Rumeenia taastamine.
(fotod autori eraarhiivist, vasakpoolne
kujutab nö suur-Rumeeniat, parempoolne ei vaja ilmselt tõlget)
Moldovas on suhtumine liitumisse
tunduvalt vastuolulisem ja mitmekihilisem. Siin pole küsimus mitte
ainult „ajaloolises õigluses“ (mida täidetakse väga erineva
sisuga), vaid ka laiemas orientatsiooniküsimuses. Väga üldistatult
on valik kas Lääne või Ida, Euroopa Liidu või Euraasia Liidu
vahel.
Vastavad arvamusküsitlused räägivad
üsna lõhestatud arvamusest.
Küsimusele: „Kas te hääletaks
Euroopa Liidu või Euraasia Liiduga liitumise poolt“ jagunevad
vastused esmapilgul üsna pooleks. EL poolt on 45% ja Euraasia Liidu
poolt 48%6.
Tõsine veelahe jookseb aga piki rahvuslikku kuuluvust: EL poolt on
51% moldovlastest-rumeenlastest, 19% venelastest, 11% ukrainlastest
ja 9% „muu“ rahvuse esindajatest; vastu 26%
moldovlastest-rumeenlastest, 72% venelastest, 62% ukrainlastest ja
72 muu rahvuse esindajatest.
Otsene küsimus: „kas hääletaks
Rumeeniaga liitumise poolt või vastu“7.
Üldistatult poolt 21%, vastu 53%. Ka siin on peamine veelahe mitte
hariduse, sissetuleku või elukoha, vaid rahvuse pinnal:
moldovlastest oleks poolt 24% ja vastu 48%, venelastest vastavalt 3%
ja 76%, ukrainlastest 4% ja 78%, muude rahvuste esindajad 1% ja 82%.
Samas tuleb tõdeda et nö 2018.a teema
tõstetub nii Moldova kui Rumeenia meedias pigem retsitaatidena
Venemaa ajakirjanudsest8.
Venemaa mõjuvahendid
Loomulikult on Moldovas peamine
infokanal televisioon (vaatamata internetiseerituse levikule on
tipptundidele televisiooni jälgijaid ligi 40%, samal ajal on
internetis u 25%)9.
Suurima vaadatavusega telekanal Prime (47,9%)10
tegeleb peamiselt Venemaa 1 kanali transleerimisega11,
lisades sinna vahele omatooteid, mida vastavalt Ülemkohtu otsusele
peab nüüd olema vähemalt 30% eetriajast12.
Mõjukuselt teine infohankimise kanal
ehk sotsiaalvõrgustikud on samuti eelkõige vene-kesksed,
populaareseim on Odnoklassniki (üle 800 tuh konto), teisele kohale
jääb Facebook (570 tuh kontot).13
Varjamatult venemeelne ning alatihti
Moskvas konsultatsioonidel käiv poliitik Renato Usatõi on ühtlasi
riigi populaarseim poliitik (nii nt soovis teda näha 2015.a lõpus
riigi presidendina 25%, kusjuures peamised toetajad on kohalikud
venelased – 44%, samas kui moldaavlaste hulgas jäi ta 22%ga Maia
Sandu järel teisele kohale)14.
Usatõi teatas hiljutises teleintervjuus, et Rumeeniaga ühinemise
taga seisab Washington (tema sõnastuses: „Вашингтонский
обком“), kes soovib selle läbi viia juba 2017.a lõpuks,
kuid mille vastu on Usatõi valmis käivitama kodusõja15.
Üks lihtsamaid ja universaalsemaid
argumente, mis Rumeeniaga liitumise vastu saab välja käia, on see,
et liitumise korral saaks Moldovast lisaks EL ka NATO liige. Seda
pooldab aga ainult 16% elanikkonnast (tõsi küll, ka ODKB’ga
liitumist kiidab heaks vaid 11% ning enamik ehk 52% sooviks jääda
neutraalseks). NATOga liitumise teoreetilise referndumi korral
hääletaks poolt 19% ja vastu 47% (ka siin on peamised vastuolijad
venelased, ukrainlased ja muud vähemused).16
Häälekad vähemused
Suhtelise vaesuse, töötuse ja
korrumpeerituse õhustikus kipuvad igas riigis vähemused süüdistama
keskvalitsust/tiitulrahvust ning tajuma enda olukorda eriti rõhutuna.
Moldova pole selles suhtes erand. Peamiste vähemustena saab välja
tuua venelasi (11%), ukrainlasi (6%), gagauuse (4%), bulgaarlasi (2%)
jne.
Kui esimese kahe käitumismustrid olid
üsna selgelt nähtavad juba varem välja toodud arvamusküsitluste
puhul (kus ukrainlaste eelistused eri küsimustes olid sisuliselt
ühetaolised venelaste omadega17),
siis gagauuside rida tavaliselt suuremates uurimustes eraldi välja
ei tooda. Samas on gagauusid korduvate referendumite jm sõnavõttude
kaudu teinud selgeks, et igasugune Rumeeniaga liitumise mõte on
neile vastuvõetamatu ja nad loevad ennast sel juhul Moldova riigist
lahkunuks. Et sellist lahkumist pole tehniliselt võimalik teostada
(kompaktse asuala puudumise tõttu) siis on selge et ilma relvastatud
konfliktita see olukord laheneda ei saa ning sel juhul loodetakse
Venemaa abile. Isegi kohalikest huvidest kaugel seisev USA
julgeolekuanalüütik Robert Kaplan on hinnanud liitumist kui casus
belli Venemaa jaoks18.
Mitte rahvuslikul pinnal, vaid
ajaloolise traditsiooni põhjal üritati organiseerida Moldova oma
Novorossia19,20,
nö Bessaraabia variant, kuid peale 11 inimese arreteerimist riigi
põhjaosas 2015.a lõpus väidetavate ettevalmistuste eest pole sel
teemal rohkem midagi kuulda.
Bulgaarlased analoogselt kohalike
ukrainlastega eelistavad oma või vene keelt ametlikule rumeenia
keelele21.
Sarnaselt gagauusidele (elades samuti Moldova lõunaosas) on ka nemad
taoltenud autonoomiat, viies selleks läbi keskvõimude poolt
illegaalseks kuulutatud referendumi.22
Iseloomulik on asjaolu, et märkimisväärse osa oma aktsioonidest
viivad bulgaarased läbi sünkroonis gagauusidega23.
Isegi Molodva mustlased, keda elab siin
vaid u 12 tuhat ehk ligi 0,4 % elanikkonnast, on viimasel ajal
positsioneerinud kui Venemaalt tuge otsiv rahvusvähemus.24
Veel üks kihistu etnopoliitilises
profileerimises on russiinid. Selle muistse rahvakillu teemat on
üritanud käimas hoida mitmed Moskva ultrakonservatiivsed
seltskonnad, eriti märgatav oli nende tegevus Lääne-Ukrainas.
Moldova puhul väidavad selle teema entusiastid25,
et „russiini taustaga inimesi elab riigis u 500 tuh ja kõik nad
mäletavad oma põlvnemist“26
kuid reaalsuses pole see kuigi toimiv mehhanism.
Vasakpoolne konservatism
Moldova on üks nendest ida-Euroopa
riikidest, kus on asjaolude kokkulangemiselsäilinud tugevad
vasakpoolsed traditsioonid, enamik post-sovjetlikke valitsusi on
olnud kas moodustatud kommunistide/sotsialistide poolt või siis
nende kaasabil.
Selle traditsiooni tekkimise
lahtikirjutamine viiks meid uurimisteemast kaugele, kuid tagajärjed
on olulised. Kõigis Euroopa (ja mitte ainult) vasakpoolsetes
liikumistes on säilinud harjumus vaadata tugeotsiva pilguga Venemaa
poole.
Esmapilgul on side lihtne – kuna
ümbritsevat keskkonda ehk Euroopa Liitu tajutakse parempoolsena (mis
pole tõsi) siis otsitakse tuge vasakpoolsema Venemaa käest (Venemaa
vasakpoolsus pole samuti enamat kui müüt). Sellele aitab kaasa seni
veel säilinud personaalne suhetevõrgustik – enamik praegu
otsustusprotsessidesse kaasatud inimestest on veel sündinud NSVL
ajal ja läbinud vähemalt osa oma haridus- ja eluteest Venemaal27.
Tegelikkuses on asi pre- ja
postmodernse mudeli konfliktis, mis haakub ja võimendub
Moldova/Rumeenia huvikonfliktis. Ehkki selles taga leidub tubli annus
tajuhäiret (millele aidatakse võimalust mööda kaasa) on see
relevantseim mudel seletama hetkel Moldova ühiskonna toimuvat.
Euroopa-meelseid tegelasi tajutakse kui postmodernseid lammutajaid
ning Venemaad kui konservatiivset jõudu mis proovib asju hoida „nii
nagu nad alati olnud on.“
Üks markantsemaid näiteid mis
peegeldub mh Moldova vasakpoolsete mõttekodade ja poliitiliste
jõudude retoorikas, on vastuseis migratsioonile. Moldova, kelle enda
tööjõulisest elanikkonnast on hinnaguliselt pool võõrtöölisena
välja rännanud, peab üheks peamiseks turvaohuks migrantide
sisserännet. Samas on kõigile osapooltele selge, et Euroopa ühe
madalaima elatustasemega riik pole isegi teoreetiliselt atraktiivne
piirkonda tulvanud sisserändajate jaoks.
Selle vasak-konservatiivse maailmaga
haakub olemuslikult ka õigeusu kirik, mille järgijaid on Moldovas u
93%. Ehkki selle organisatsiooni mõju Moldova sisepoliitikale on
olnud tagasihoidlik, võimaldab see markeerida Moldova ja Venemaa
traditsioonilisi sidemeid28.
Kokkuvõtteks
Moldova on väga raskes ja keerulises
seisus. Sügavatele sotsiaal-majanduslikele probleemidele ja
ühiskondlik-poliitilistele lõhedele lisanduvad etnilis-regionaalsed
vastuseisud.
Märkimisväärne osa Moldova eliidist
ja väiksem osa rahvastikust näeb ühe lahendusena status quo
muutmist, liitumist Rumeeniaga ning seeläbi EL ja NATOga.
Igasugune muutumine, saati siis nii
radikaalne nagu omariiklusest loobumine, kutsub mõistagi esile
tugevat vastuseisu. Nende vastuolude ja kõikvõimalike vähemuste
protestimeeleolude instrumentaliseerimisega on juba aastaid tegelenud
Venemaa, saavutades selles ka märkimisväärset edu. Moskva poolt
kasutusele võetud „traditsiooniliste väärtuste hoidja“
retoorika sobitub suurepäraselt nende murekohtadega, mida peavad
oluliseks nii vasakpoolsed kui erinevad vähemused.
Kasutades ära agraarse ühiskonna
olemuslikku konservatiivsust ning oligarhilist meediamaastikku,
näidatakse peamise ohuna nö lihtsa moldaavlase jaoks soovi
Rumeeniaga liitumise kaudu saada osaks nö Lääne klubidega,
kujutades neid (EL ja NATO) kui segaduse ja ebakindluse külvajaid
ning võõrvõimu kinnistajaid. Moskva astub selles enda poolt
konstrueeritavas tajuruumis esile kui stabiilsuse garant ja viimane
lootus säilitada teadaolev (ehkki halb) olukord selmet valida
tundmatu tulevik.
----
Nö 2018.a
probleemi (ehk kahe riigi kiirkorras ühendamist 1918.a ühinemise
tähistamiseks) võib küll pidada pseudprobleemiks, kuid tuleb
arvestada et teema tõstetatakse vähemalt 2018.a Moldova
parlamendivalimiste eel ning tõenäoliselt ka 2016.a
presidendivalimiste kontekstis.
1
Kolmanda riigina antud kontekstis tuleb mõista Rumeeniat. Selle
loogika kohaselt oleks „esimene riik“ Moldova ise ja „teine“
Venemaa kui NL järeltulija.
4
Tõsi küll, 2014.a Moldaavia konstitutsioonikohtu otsusega leiti,
et Iseseisvusdeklaratsiooni tekst on ülemuslik põhiseaduse suhtes
ja riigikeeleks on seega siiski rumeenia keel
http://constcourt.md/libview.php?l=en&idc=7&id=512&t=/Overview/Press-Service/News/The-text-of-the-Declaration-of-Independence-prevails-over-the-text-of-the-Constitution
6
http://www.ipp.md/public/files/Barometru/Brosura_BOP_11.2015_first_part_ENGLISH_V1.pdf
(Barometer of Public Opinion Republic of Moldova November 2015, p
65)
7
Ibid, p 83
17
Selline ühtelangevus on mõistetav seda enam et 50% Moldova
ukrainlastest peab oma esimeseks keeleks vene keelt.
27
Nt Sotsiaal-Demokraatliku instituudi juht Bogdan Țîrdea
(http://www.bogdantsirdea.eu/)
jt.
28
http://test.icds.ee/fileadmin/failid/Riina%20Kaljurand%20-%20%20Russian%20influence%20on%20Moldovan%20politics%20during%20the%20Putin%20era%20(2000-2008).pdf
--------------------------------
materjal ilmus EVI mõttepaberina siin
--------------------------------
materjal ilmus EVI mõttepaberina siin
No comments:
Post a Comment