Sunday, May 1, 2022

Lihtsustamislõks ehk „kõik need venelased“

Ma lähen iga kord veidi turri kui kuulen väidet stiilis – kõik venelased on süüdi! Ma saan aru, et lihtsustamine on vajalik, sõja ajal kipub aga suisa hädavajalikuna tunduvat. Vaenlane on seal, võta kuuliprits ja anna tina – kaevikus teisiti ei saagi ilmselt.

Keeruliste aegade ja populismi seostest võiks pikalt kirjutada, kuid see viiks jutu mujale. Endaga manipuleerimise ohu vähendamiseks soovitan aga endale esitada kontrollküsimusi. 

Kas Impeeriumi-kurjusest hingeldavad inimesed on ikka kõik venelased? 

Kas pole mitte nii, et Ukrainas sõdivad mh ka etnilised venelased Ukraina poolel ja Venemaa poolel hoopis burjaadid ja tšetšeenid? 

Kas Impeeriumit õigustavate teglaste hulgas pole ka mitte eestlasi? Et nagu päriselt, mitte ühtegi ei tule meelde või?

Vatnik, sovjett, putinist, impeeriumisõdalane – kõik need diagnoosid on õiged ainult persoonipõhiselt ja tõestatult. Kui mina paneksin endale rinda nn Georgi lindi, oleksin mina tibla, sõltumata minu rahvusest. 

Elukutseline meelelahutaja-tõbras Filipp Kirkorov on bulgaaria-armeenia segu, kumb rahvus nüüd selles süüdi on? Nobeli rahupreemia laureaat Dmitri Muratov on aga puhastverd venelane, kuidas selle teadmisega edasi elada?

Kõige lihtsam küsimus, mille võiks endale vasakusse peopessa kirjutada ja seda iga kord lugeda, enne kui tekib soov rahvuspõhiseid üldistusi teha: „Kas Stalin oli venelane?“

Uhh, ma võiks veel pikalt jaurata, aga ehk jõudis kohale?

---

pilt võetud siit

No comments: