Panen siia üles oma vastuste teesid:
- Mida tuleb antud
kriisist õppida, et seista tulevikus sarnastele agressioonidele tõhusamalt
vastu?
1 – ajalugu pole lõppenud. Jutt pole ainult mingist
abstraktsest „ajaloo ümberkirjutamise soovist“ – igasugune ajaloo kirjutamine
on ühtlasi selle ümber kirjutamine. Ajaloo lõpu idee oli kantud arusaamast, et
kõik riigid ja rahvad on jõudnud ühetaoliste väärtus-süsteemide juurde ja
konfliktide algpõhjus on kadunud. See pole nii.
2 – konventsionaalse sõja oht pole kuhugi kadunud, ta on
vaid hämustunud. Selle hämustumise parimaks näiteks on „uus normaalsus“, kus
seniste kokkulepete vastaselt on võimalik kasutada ka tunnusmärkideta sõdureid.
3 – infosõja osakaal on suurenenud. Et igasuguse
„kineetilise sõja“ juures kasutatakse ka infosõja komponente – selles pole
iseenesest midagi uut. Paanika ja kuulujuttude külvamine vaenlase ja liiitlaste
hulgas on aegade algusest olnud üks vahendeid. Nende vastu võitlemise juures
tuleb aga ÜLIMA tähelepanelikkusega jälgida, et ei laskutaks primitiivsesse
infosulgu. Lihtlabane ärakeelamine võib mängleva kergusega anda võidu teisele
poolele.
- Mis on Euroopa
Liidu ebakindluse taga? Kuidas mõjutab Euroopa julgeolek Ukraina julgeolekut?
Euroopa Liit on majandusliku koostöö instrument, millel
siiani pole olnud sisuliselt välispoliitika ajamise kogemust. Ehkki Ühine
kaitse- ja julgeolekupoliitika on olnud algusest peale üks deklareeritud
peasuundi, pole see sisuliselt siiani toiminud. Nii et praegu on tegu esimeste
ebakindlate sammudega nagu vastsündinud vasikal.
Iga kord kui küsite „miks Euroopa Liit käitub nii või
teisiti“ soovitan küsida uuesti, asendades „Euroopa Liit“ Eestiga. Miks Eesti
käitub nõnda, kas Eesti käitumine vastab parimal moel Eesti enda rahvuslikele /
riiklikele huvidele?
Julgeolekust. Esimese hooga soovitaks küsida vastupidi –
kuidas mõjutab Ukraina julgeolek meid
kõiki (sest meie olemegi Euroopa) – kuid niipidi küsituna on tegu ehk isegi
huvitavama mõttega. Kui Euroopa ise muutub piisavalt julgeks, enesekindlaks ja
omaenese julgeolekut piisavalt tagavaks, siis saavad sellest tuge ka meie
partnerid, olgu siis Ukrainas, Gruusias või Moldovas. Me ei saa jääda ainult
välisele (loe: USA) abile ootama, vaid peame suutma teha omavahel sisulist
koostööd julgeoleku valdkonnas. Eesti jaoks tähendab see eelkõige Läti, Leedu
ja Soome ning Põhjamaade omavahelist võrdväärset pingutust.
- Kuidas ehitada
edasi suhteid Venemaaga?
Esiteks – oluline täpsustus – mitte Venemaaga, vaid Putini
režiimiga. Väga palun iseennast ja teisi mitte teha seda pidavat jõhkrat
üldistust stiilis: „ah need venelased nad on kõik sellised“ ja mitte panna
võrdusmärki Venemaad asustavate suurepäraste inimeste ja agressiivse
neoimperialismi ilmingute vahele.
Teiseks – edasine sõltub suuresti Kremli käitumisest.
Vladimir Putin võimustus kodusõja najal Tšetšeenias. Esimese päris oma sõjani
Gruusias läks tal aega 8 aastat. Nüüd 6 aastat hiljem annekteeriti Krimm.
Võitlev eurasianistlik impeeriumimeelne retoorika muudab väga keeruliseks
normaalse võrdpartnerliku suhtluse.
Kuni kõrvalkorteris elav naaber jätkab oma kodus
laamendamist ja teistes naaberkoterites elavate rahvaste survestamist ning
nende keldribokside ja rõdude eneselehaaramist, ei ole võimalik jätkata suhet
„business as usual“.
- Millist
lõimumispoliitikat vajab Ukraina ja ka Eesti, et kindlustada julgeolekut?
See on väga hea küsimus, kuid alustuseks soovin tähelepanu
juhtida ühele loogikaveale, mis on selle esitamisel tehtud. Nimelt lähtub
taoline küsimus eeldusest, et meie oleme teinud midagi valesti, me peame ennast
parandama, vastasel juhul järgneb Venemaalt õiglane karistus. Tegelikkus on
paraku selline, et me võime kasvõi pea peal seista, loobuda üldse eesti keele
kasutamisest, kuid see ei muuda ära Kremli süüdistusi meie aadressil. See on
lihtsalt üks instrument osa laiemast taktikalisest mängust. Kui vaja, siis
tekitatakse kinnimakstud taskuorganisatsioonide ja lihtlabaste provokatsioonide
abil juurde uued valupunktid, mida edasi ära kasutada.
Kuid nüüd küsimuse sisu juurde. Eelräägitu ei tähenda seda,
et lõimumispoliitika poleks oluline ja et sellel poleks oma julgeolekumõõdet.
Aga me ei pea seda üles ehitama Venemaa huve ja soove silmas pidades, vaid
omaenda ühiskondlikku elukvaliteeti tõstes. Kõige lihtsam lõimumispoliitika on
hea elujärg, kuigi ka see pole universaalne võluvits – tasub vaadata kasvõi
Londoni või Pariisi äärelinnu. Sellest
olulisem on kõigile ühiskonnaliikmetele võrdsete tegutsemis- ja
eneseteostamisvõimaluse pakkumine, kuid edasi peavad needsamad liikmed juba ise
tegutsema. Õnnelik olemine on individuaalne projekt, riik ei saa siin sekkuda.
Riik saab ette anda vaid raamid, mille sees tegutsemine on heaks kiidetud ja
millest väljumine pahaks pandud. Kui kitsad või laiad need raamid peaks olema,
see on aga juba sootuks teise arutelu ja teise profiiliga spetsialistide teema.
Üldistuseks.
Kahjuks pole konfliktid, sh sõjalised kokkupõrked kuhugi kadunud ja vaevalt et
ka kaovad. Nö kineetilise relva kõrval muutub aga üha olulisemaks, kui isegi
mitte peamiseks inforelv. Peamine on mitte laskuda primitiivsete keeldude ja
diktaatorlike käskude tasandile, ülejäänuga saab ehk hakkama.
Tulemuslikuim infosõda on see, kui sa ei mõista, et oled
juba kaotanud ning isegi ei taju et oled rünnatud.
Suuremad venelaste
kogukonnad välismaal
Ukraina
|
8 334 141
|
(2001, rahvaloendus)
|
Kasahstan
|
3 793 764
|
(2009, rahvaloendus)
|
USA
|
3 072 756
|
(2009, rahvaloendus, venelaste järeltulijad)
|
Usbekistan
|
1 199 015
|
(2000, hinnang)
|
Valgevene
|
785 084
|
(2009, rahvaloendus)
|
Läti
|
556 422
|
(2011, rahvaloendus)
|
Kanada
|
550 520
|
(2011, rahvaloendus, venelaste järeltulijad)
|
Kõrgõzstan
|
419 600
|
(2009, rahvaloendus)
|
Moldova
|
369 488
|
(2004, rahavaloendus)
|
Eesti
|
324 431
|
(2013, statistikaameti andmeil)
|
Suurbritannia
|
300 000
|
(2006, hinnang, venelaste järeltulijad)
|
Türkmenistan
|
297 319
|
(2000, rahvaloendus)
|
------
pilt võetud siit
No comments:
Post a Comment